comment 0

TERRYFIC OUD REVIEW

Processed with VSCO with j2 preset
Fick hem den här parfymen för ett tag sedan. Det är en sofistikerad och blommig oud doft från By Terry. Jag älskar deras sminkprodukter och bestämde mig för att testa en parfym från dom och jag blev inte besviken! Det här blev snabbt en ny favorit i doftgarderoben.

Noter

Toppnot: Oud

Mellannot: Ros, Iris, Röda bär

Basnot: Patchouli, Mysk, Amber

Basnoterna är det som ger doften ett fint djup. Amber gör den varmare, patchoulin gör att den blir lite pudrig och mysken balanserar upp båda. Oud-noten håller i sig på min hud i flera timmar. Själv älskar jag verkligen när oud-dofter är lite blommiga, särskilt ros. Det är en rätt tung doft, men jag tycker den funkar dagtid också, däremot kanske gör sig bäst under de kallare dagarna. Passar perfekt en regnig och kall vårdag som denna.

Processed with VSCO with j2 presetNär känner den här doften tänker jag både tillbaka på min resa till Indien och en dag i Varanasi då jag gick runt vid en ghaterna. Det regnade och det var dimmigt ute det doftade av blött trä, brinnande ved och rosrökelser. Man såg knappt framför sig när man gick eftersom eldarna rök så mycket från regnet. Jag gick upp på taket av en ghat där kvinnor normalt sett inte ska vistas. Där mötte jag en gammal sadhu klädd i vitt. Vi betraktade allt som pågick nedanför: Eldarna som brann trots regnet, människorna och den heliga floden Ganges. Vi började prata, om vad kommer jag inte ihåg men det kändes som att vi var gamla vänner som återförenats. Något i denna parfym får mig att tänka på det mötet, för just som det mötet känns det som att jag känt denna doft tusentals gånger även fast jag vet att jag aldrig känt denna doft tidigare.

Det här är ett utmärkt val om man letar efter en oud-doft. Sofistikerad, ren och varm men samtidigt en riktig statement-doft.

Leave a Reply

