comment 0

Smink för att framhäva din ögonfärg

Jag må inte vara en makeup-artist, men ända sedan jag läste juliatidningarna har jag vetat att lila och rosa toner framhäver mina gröna ögon, detta eftersom de är på andra sidan färgspektrat och kontrasten får ögonfärgen att se mer intensiv ut. 

Här nedan har jag listat några färger man ska leta efter i ögonsmink om man vill framhäva sin ögonfärg:

Gröna ögon: Lila, rosa, rött, silver

Blåa ögon: Terracotta, orange, brunt

Bruna ögon: Blått, lila, guld

Gråa ögon: Silver, grått, lila, svart

Här kommer några tips om man vill framhäva ögonen i sminket ytterligare:

• Använd ett skimmer i ögonvrån. Detta blir som en highligter för ögat och blicken dras dit ännu mer. 

• Eyeliner i vattenlinjen ger olika effekter beroende på vilken färg man använder. I filmen “Breakfast at Tiffany’s” hade både Audrey och George en ljusblå eyeliner i vattenlinjen som fick deras ögon att tindra lite extra och ögonvitan att verka vitare. För att skapa ett sug i blicken bör man dra sig åt mörkare toner. En färgstark eyeliner steppar upp looken ytterligare.

• Böj fransarna. Något otroligt underskattat som gör underverk för ögonen. Mina ögonfransar växer bokstavligen talat rakt ut så för mig är det ett måste. Dramatiska lösögonfransar kan jag tycka ger motsatt effekt ibland, less is more!

• Läppar som matchar din hudton gör att fokuset dras mer till ögonen. Att lägga mest fokus på ögonen kommer göra att de blir stjärnan av showen.

• Mascara med färg tycker jag är så snyggt! Det tycker jag framhäver ögonen så fint. Testa med att matcha eller bryta av färgen på din mascara med din ögonfärg.

• Duochrome ögonskuggor som skiftar i färg beroende på ljuset är det ultimata tricket för att dra blickarna åt ögonen. 

Filed under: Beauty

About the Author

Posted by

Skönhetsfantast och dagdrömmare. Älskar att hitta det perfekta röda läppstiftet och att testa nya sminkprodukter. Är minst lika besatt av parfymer och hudvård. Min passion i livet är fotografi, drömmer om att en dag flytta till Berlin och gå fotoskola.

Leave a Reply

