comment 0

Hudvård under hundralappen

IMG_0489
Jag har börjat exprimentera mer med hudvård som inte gör en ruinerad, alltså hudvård som är effektiv men inte dyr enligt mig. Man behöver inte en tolvstegsrutin med produkter för tusentals kronor för att få fin hud, det räcker med fem steg för mig: Rengöring, exfoliering, serum, olja och kräm. De produkter jag tipsar om är jämfört med märken som Verso, Paulas Choice och Babor ett riktigt kap, men viktigast av allt – de fungerar!

The Ordinary Niacinamide 10% + Zinc 1%
Ett vattenbaserat serum som innehåller ett koncentrat av Niacinamid, också kallat Vitamin B3 och Zinksalt från Pyrrolidone Carboxylic syra. Vad gör då dessa ingredienser för huden? Vi kan börja med Zink. Zink reparerar huden och har läkande egenskaper. Det är effektivt vid behandling av bland annat acne och ärr.

Vitamin B3 eller Niaciamid har många bra effekter på huden. Bland annat reglerar det hudens olja eller ‘sebum’ men kan också minimera förstorade porer, det ger huden en kollagenboost och kan hjälpa mot rödblossig hy. Detta serum går på 56kr utan frakt från The Ordinarys hemsida men går att beställa på ASOS också.

Avène Cold Cream
En fet kräm som jag brukar använda när min hud är torr trots att jag ger den en massa fukt. Det är inte en produkt jag använder dagligen men jag är glad att jag har den när min hud ballar ur. Brukar använda den på torra nagelband och armbågar också. Jag skulle inte säga att det är en återfuktande kräm eftersom den innehåller 65% fett och fett är inte det samma som fukt. Kostar 99kr på apoteket.

Apotekets Mandelolja
En kallpressad mandelolja är bra för både hud och hår. Det finns lite olika teorier om när man ska använda oljan i sin rutin men jag brukar använda det efter essence och före ett serum. Man kan även använda den som sminkborttagning. Nu till själva produkten. Mandelolja innehåller Vitamin E, proteiner, mineraler och fettsyror som tillsammans lugnar och ger den massor av bra fettsyror som är mjukgörande och vårdande för huden. Kostar 47kr på Apoteket

Nivea Sensitive Night Cream
En väldigt bra och enkel nattkräm. Jag älskar nattkrämer som är lite tjockare i konsistensen och jag tycker Nivea är ett väldigt bra märke när det kommer till hudvård. Bland annat är deras standardkräm i den blå metallburken en dupe för den hypade Créme de La Mer som går på över 3000kr burken. Niveas kräm presterar till och med bättre enligt vissa.

Kronans Fuktserum
Ett serum som funkar väldigt bra själv och tillsammans med andra serum. Det återfuktar väldigt bra för en billig peng. Konsistensen är ungefär som en lätt fuktkräm. 99kr på Kronans Apotek.

The Ordinary Ascorbyl Tetraisopalmitate Solution 20% in Vitamin F
Ett oljebaserat serum med lätt konsistens. Serumet innehåller Vitamin F och ett derivat till C-vitamin som är en mer stabil och hållbar ingrediens än rent C-vitamin. Serumet jobbar mot glåmig och trött hud och kan även förebygga ålderstecken. Det här serumet kostar 168kr så jag fuskar lite med den sista produkten, MEN tycker det här serumet är värt en liten slant till. Annars kan man vänta till ASOS får någon riktigt bra rabattkod och slå till då.

Behöver man då alla dessa produkter? Självklart inte. Men ville ge ett lite mer prisvärt alternativ till de dyrare märkena som vi ser så mycket av. Hudvård behöver inte vara dyrt för att vara bra.

Leave a Reply

