comment 0

1996

IMG_0252
1996 är en doft som jag haft ett tag, och som det också tog mig ett tag att vänja mig vid, och så småningom älska, så jag har inte velat skriva om den före jag lärt känna den ordentligt. Det är en fantastisk parfym av det svenska märket Byredo. Parfymen är skapad av fotograf- och konstnärsduon Inez & Vinoodh. De valde att göra en parfym som speglar deras karriär och som framför allt är inspirerad av fotot “Kirsten” som fotades 1996.

IMG_0249
Visionen för parfymen tycker jag Inez & Vinoodh summerar väldigt bra själva:

these
are the notes that weve always been attracted to that come from the different countries we have memories of, this is our house full of warm wood and high end design, this picture represents the duality that underlies our work and our life together, the scent is very much Ben’s impeccable and sensitive interpretation of that – Inez van Lamsweerde & Vinoodh Matadin

IMG_0247
Nu till själva doften. Jag tänkte börja med att lista noterna:

Toppnoter
Svartpeppar, Enbär

Mellannoter
Viol, Iris

Basnoter
Amber, Läder, Patchouli

Det första man känner när man sprutar på parfymen är en stark not av enbär, något som jag inte alls gillade första gången jag testade parfymen, men som jag nu älskar. Det är en jordig och svagt syrlig not som när den sätter sig på huden blir varm och härlig. Mellannoterna träder fram ganska snabbt. Enligt mig finns där också en vaniljnot som kompletterar violen och irisen väldigt fint. Lädernoten finns där redan från början men träder fram ordentligt efter att den legat på huden i 15 minuter ungefär.

1996 är en mer komplicerad doft för mig. Den är unisex, vilket var något jag letade efter i en parfym. Att bära den är som att slungas in i ett konstverk. Den är både lugnande och inspirerande. En underbar komposition som jag kommer bära nu de sista vintermånaderna.

Doft: 9/10
Förpackning: 10/10
Pris: 8/10

Betyg: 9/10

Filed under: perfume

About the Author

Posted by

Skönhetsfantast och dagdrömmare. Älskar att hitta det perfekta röda läppstiftet och att testa nya sminkprodukter. Är minst lika besatt av parfymer och hudvård. Min passion i livet är fotografi, drömmer om att en dag flytta till Berlin och gå fotoskola.

Leave a Reply

