comment 0

Mojave Ghost


Mitt senaste parfymköp är Byredos Mojave Ghost. Det är en lätt fuktig och blommig doft.

Toppnoter:
Sapotillplommon
Ambramysk

Mellannoter:
Viol
Sandelträ
Magnolia

Basnoter:
Cedarträ
Ambergris

Byredo beskriver den såhär:

In the xeric wilderness of the mojave desert, trees and vegetation more ancient than many civilizations defy conditions that prey on human vulnerability. The ghost flower is a rare species that dares to blossom above this baked, hard ground. Despite its arid surroundings and inability to produce nectar, the ghost flower, or mohavea confertiflora, maintains its perfect, majestic beauty and thrives year after year. In an astonishing feat of ingenuity, the flower uses mimicry to attract the pollinators of a neighboring plant species by developing markings that resemble those of a female bee, therefore attracting it and duping the male bee into following suit. This moving human-like behavior and captivating tale of survival lies in the foundation that inspired ‘mojave ghost’, an homage to this most bewitching flower.

Öppningen är en familjär men ändå mysterisk fruktton, det är som ett päron som växt på en annan planet. Det är just öppningen på parfymen som jag föll för mest. När jag testade den första gången skrek jag “JA!!” rakt ut. Men öppningen är bara början på denna resa. Den sjunker in i huden och gottar sig till en riktigt fin lite jordig och blommig historia med tydlig ton av viol. Den försvinner ganska fort på mig. Efter sex timmar ungefär är den helt borta. Men på fragrantica är det tydligen många som upplever den som long lasting. Detta var ett blint köp för min del. Jag hade aldrig testat parfymen tidigare. Jag skulle säga att jag är nöjd med den. Det är definitivt en parfym för dagtid skulle jag säga. Det kommer bäras flitigt i vår och sommar!

Byredo Mojave Ghost: 7.5/10

Leave a Reply

