comment 0

Iconic movies pt. 1

De som följer min blogg vet förmodligen redan om att jag älskar filmer. Jag tänkte dedikera ett helt inlägg till mina favoritfilmer i kategorin gamla godingar. Dessa filmer, anser jag, att alla måste se innan man dör. Här kommer del 1 av ikoniska filmer:

thepassionofjoanofarcLa Passion de Jeanne d’Arc (1928)
Grät jättemycket när jag såg denna för första gången. Maria Falconetti spelar så bra i denna film att man känner hennes smärta och desperation.

It happened one night (1937)
Enkel film med charmiga karaktärer, älskar slutscenen i denna film.


img_4118-1
124511
Gone With the Wind (1939)
En film jag såg nyligen. Blev helt kär i huvudkaraktären Scarlett O’Hara som spelas av Vivien Leigh. Filmen utspelar sig i Georgia under det amerikanska inbördeskriget.

the_grapes_of_wrath_1940_760x521_980202
The Grapes of Wrath (1940)
Utspelar sig i USA under depressionen. Väldigt bra karaktärer som tydligt kommer fram även om de inte har så mycket dialog. Bra skådespel och spännande handling. I love.

casablanca-original
casablanca1   Casablanca (1942)
Alla som inte sett denna får skämmas! En av de vackraste filmer jag sett.


All about Eve (1950)
Eve är typ den gamla, rika damen vi alla vill bli när vi är gamla. Riktigt bra film med bra skådespelare.

 

Filed under: Movies

About the Author

Posted by

Skönhetsfantast och dagdrömmare. Älskar att hitta det perfekta röda läppstiftet och att testa nya sminkprodukter. Är minst lika besatt av parfymer och hudvård. Min passion i livet är fotografi, drömmer om att en dag flytta till Berlin och gå fotoskola.

Leave a Reply

