comment 1

All about Perfumes

 Jag har gått runt länge och spanat in den här parfymen från Chloé. Den doftar så gott och mildt. Tänkte dela med mig av mina favoritparfymer och lite parfym-tips eftersom jag älskar dofter så mycket. Går ofta runt på stan och testar olika parfymer, klassiker och nyheter. En annan favorit som jag inte äger än är: Chanel Mademoiselle, har den bara som EdT men älskar den. Den doftar friskt och vårigt. The silk EdP från Sensai är också en underbar doft, den luktar så speciellt men är ganska mild. Flowerbomb av Viktor & Rolf och Si av Armani är två parfymer som jag har i miniatyrflaskor. Flowerbomb är söt och blommig och Si är en sensuell och ungdomlig doft. En budgetparfym som jag älskar är white musk från The Body shop, var besatt av den för ungefär ett år sen. Den doftar mystiskt och sensuellt.

En av orsakerna till att jag tycker så mycket om parfymer är för att när man känner doften av en parfym man bar för några år sedan kommer en massa minnen tillbaka. Detta eftersom luktsinnet är det sinne som i störst utsträckning kopplas till våra minnen.

För att få parfym att hålla längre under dagen ska man såklart spraya på pulsådern vid handleden och halsen eftersom de utsöndrar doft. Man kan också spraya på och sedan applicera ett tunt lager puder och därefter spraya på igen, då utsöndras doften mer jämt under dagen.

Det är skillnad mellan olika parfymer, här kommer en jämförelse mellan de två vanligaste formerna:

EdT betyder Eau de Toilette och innehåller ungefär 5-20% doftingredienser.

EdP betyder Eau de Parfum innehåller 10-30% doftingredienser.

Undvik att applicera parfym i håret, då mycket av ingredienserna innehåller uttorkande ämnen som alkohol. Köp istället en hårparfym som innehåller vårdande ingredienser för håret. Skulle rekommendera Balmains silk perfume. Den doftar obeskrivligt gott!

Parfymer består av olika noter allt eftersom de sjunker in och utvecklas på huden.

Huvudnoten är den doft som man känner av precis när man applicerat parfymen, därefter träder mellannoterna fram och till sist kommer basnoten, vissa är mer framträdande än de andra. För att hitta parfymer och vilka noter som är mest framträdande och liknar ens favorit rekommenderar jag fragrantica.com – där hittar man allt om alla parfymer!

Här kommer en lista på mina absoluta favoritparfymer.

Dior J’adore EdP
Min absoluta favoritparfym som står längst bak på bilden. Känner mig sofistikerad och elegant när jag bär den och den doftar inte för starkt heller, så den är perfekt till vardags. Är helt besatt av den, kan inte sluta lukta på den när jag sprayat på den!

Toppnoterna är Magnolia, melon och persika. Mellannoterna består av natthyacint, plommon och viol och basnoterna består av mysk, cederträ och vanilj.

Lancôme La vie est Belle EdP
Bredvid hittar vi en annan underbar doft som är något kraftigare och håller hela dagen. Den här doften utsöndrar verkligen lycka och ungdom. Känner mig genast glad när jag sprayat på den. Brukar använda den när jag ska ut , vid speciella event eller när jag behöver en pick-me-up.

Huvudnoterna består av svartvinbär och päron. Mellannoterna är iris, jasmin och apelsinblomma. Basnoterna består av patchouli, tonkaböna, vanilj och pralin.

Chloé by Chloé
Chloé är också en sofistikerad och mild doft som känns fräsch till vardags.

Huvudnoterna består av pion, freesia och lychée. Mellannoterna består av ros, liljekonvalj och magnolia och basnoterna består av amber och Cedar.

Miss Dior Blooming Boquet
En riktigt vacker och vårig doft som känns frisk, blommig och fräsch. Den är tyvärr inte med på bilden men är en av mina absoluta favoriter. Tycker den är väldigt representativ av Christian Diors filosofi och kreativitet eftersom han ofta inspirerades av hans barndoms trädgård i sina skapelser. Flaskan är också underbart vacker. Huvudnoterna i denna parfym består av Mandarin, mellannoterna är pionblomster, ros, aprikos och persika och basnoten är mysk.

De andra parfymerna på bilden är en början till min samling av miniatyrflaskor av parfymer. Tycker att det är så vackra som dekorationer på mitt sminkbord.

Hoppas ni gillade mina tips och att ni lärde er något nytt! Vilken är er favoritparfym?

1 Comment so far

  1. Moa

    Blooming Bouquet är en av mina favoriter också, gosh!
    Utöver den är mina favoriter: Miu Miu EdP, Clean – Warm Cotton / Cashmere & Replica – Lazy Sunday Morning. Är en doft-junkie av rang!

    Like

Leave a Reply

