comment 0

Ångesthantering

DSC_0766
För ett bra tag sedan skrev jag ett inlägg om social fobi och ångest. Idag tänkte jag skriva om några praktiska metoder och tankebanor jag lärt mig för att hantera min ångest.

Undvikande beteende
Att undvika situationer som man tycker är jobbiga leder oftast till att de bara blir ännu jobbigare. Att utsätta sig själv för ofarliga och vardagliga situationer där man har tendens att få ångest minskar också ångesten med tiden. Det är därför viktigt att utmana sig själv och göra saker som känns jobbiga för stunden, men som är bra för en i längden.

Andningsövningar
Andningsövningar är ett väldigt bra sätt att fokusera på någonting annat medans man får exempelvis en ångestattack. När man får ångest har många en tendens att krypa ihop, skjuta fram axlarna och bli väldigt spänd i kroppen. Detta gör också att man får svårt att andas djupa andetag, vilket gör att man andas korta och ytliga andetag vilket bara spär på panikkänslan. Det är viktigt att sträcka på ryggen och slappna av i axlarna. Tänk på att andas djupt ner i lungorna. Ibland brukar jag lägga händerna på huvudet för att lättare kunna andas, för ibland känns det som att man nästan kvävs när man får ångest.

Andas i fyrkant
Fixera blicken på något fyrkantigt. Följ sidorna på fyrkanten. Varje sida av fyrkanten du följer med blicken andas du in, när du kommer till ett hörn börja följa nästa sida samtidigt som du andas ut.

Processed with VSCOcam with a6 preset

Skriva och skapa
Att omvandla sina tankar och känslor, ge dem utrymme och uttrycka dem har varit en stor del av min process. Att sätta ord på det man känner kan vara svårt. Ibland känns det som att orden inte räcker till och att allt på något sätt blir otillräckligt. Det är viktigt att inte ge upp och uppmuntra sig själv till att fortsätta ge uttryck för dessa känslor, på så sätt kan man rationalisera sina tankar och få en djupare inblick i ens faktiska situation.

Worrying is carrying tomorrow’s load with today’s strength- carrying two days at once. It is moving into tomorrow ahead of time. Worrying doesn’t empty tomorrow of its sorrow, it empties today of its strength.

– Corrie ten Boom

Ifrågasätt orationella tankar
Med ångest och depression hamnar man väldigt ofta i en negativ spiral av orealistiska tankebanor. Redogör dina tankar och känslor för dig själv. “Är det verkligen rimligt att tänka såhär om mig själv?” “Stämmer verkligen det här?” exempelvis. Försök hitta exempel som motbevisar dessa negativa tankar. Beröm dig själv.

Prata om det
Att öppna upp och prata om jobbiga tankar och känslor är nog nyckeln för att kunna hantera sin ångest. Att öppna upp om dessa känslor för en person man känner och litar på ger en enorm lättnad och är en viktig del för att gå vidare.

Advertisements
Filed under: Uncategorized

About the Author

Posted by

Skönhetsfantast och dagdrömmare. Älskar att hitta det perfekta röda läppstiftet och att testa nya sminkprodukter. Är minst lika besatt av parfymer och hudvård. Min passion i livet är fotografi, drömmer om att en dag flytta till Berlin och gå fotoskola.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s