comment 0

Första hjälpen: Ångest

Anxiety

Sedan jag startade min insamling för suicidprevention har jag fått väldigt många frågor kring ångest, hur det är att må dåligt och depressioner. Många har hört av sig till mig frågat vad man kan göra om man mår dåligt eller om man har en kompis som mår dåligt. Jag tänkte informera om olika symptom som klassificeras som psykisk ohälsa. Första ämnet blir ångest.

Ångest kan komma i väldigt många olika former. Man kan ha flytande ångest som är känsla av rädsla och oro som kommer och går eller är konstant. Man kan också ha panikångest eller ångestattacker. Ångestattacker är ett tillstånd som varar i några minuter då man upplever extrem känsla av rädsla och panik. Ångestattacker är oförutsägbara och kan inträffa vart och när som helst. Ofta känns det i hela kroppen, hjärtat bultar snabbare, man kan bli yr, man kan få svettningar, rodnad, en kraftig klump i halsen, skakningar, kroppsdelar kan stelna till helt och man får ofta spänningar. Det kan kännas otroligt obehagligt och som att man är på väg att dö, men det är inte farligt och man kan lära sig att hantera det och bli av med dem helt.

Att undvika sånt som man tror ska ge ångest är inte bra, eftersom det kan göra ångesten värre. Istället ska man söka hjälp tidigt. Det finns bra hjälp att få. Har du en kompis som du tror eller vet lider av ångest är det viktigt att du ger personen tid och möjlighet att berätta om sin ångest och sina upplevelser. Uppmana personen till att söka hjälp och försök att stötta hen så mycket du kan.

Vilken hjälp kan man få?

Före du kontaktar vården kan det vara bra att prata med någon i ens närhet först. Det kan vara en kompis, en lärare, ens partner, förälder, kurator, skolsyster eller ett syskon. Någon man litar på helt enkelt.

Kontakta din vårdcentral, berätta kort om hur du mår och be om att få komma till en läkare. Läkaren kommer ställa frågor om din ångest (kom ihåg att det är mycket vanligt med ångest och inget främmande för läkare på vårdcentralen) och man brukar göra en ångestskattning utifrån hela samtalet bedömer hen vilken hjälp du behöver. Om du inte tycker att det känns tillräckligt så säg ifrån! Stå på dig.

Om du behöver akut hjälp och lider av självmordstankar, försökt begå självmord, har alkohol eller drogproblem eller självskadebeteende som är kopplade till din ångest ska du kontakta psykakuten (psykiatrin) och berätta exakt hur du känner och utifrån det få hjälp.

Att låta bli att söka hjälp om man lider av olika ångesttillstånd kan förvärra ångesten och göra så att den bara byggs på och blir värre med tiden. Det är otroligt viktigt att söka hjälp om man tror sig behöva det. Ingen ska behöva lida i det tysta.

Vad kan man göra själv?

Det går att bli av med ångest. Här är några tips.

  • Det brukar hjälpa att berätta om sin ångest för någon man känner sig trygg med. Att sätta ord på sina jobbiga känslor kan göra det lättare att tänka och att förstå dem. Kom ihåg att du aldrig är ensam.
  • För många hjälper det att skriva ner de jobbiga känslorna, eller att måla eller skapa på andra sätt.
  • Stress ge ökad ångest. Om man är stressad kan man därför fundera på hur man kan minska stressen, och på så sätt också minska sin ångest.
  • Man kan göra avslappningsövningar. Det finns att ladda ner på internet eller att köpa på cd på apotek. För mig har spikmatta och bolltäcke hjälpt. Testa att blunda och andas riktigt djupa andetag och räkna dem.
  • Ångest gör ofta att man får sömnproblem. Men om man lyckas sova bra kan den minska. Därför är det viktigt att försöka sova ordentligt. Försök hålla på dina dagliga rutiner och fortsätt vara aktiv.
  • Ångesten kan minska om man rör på sig, genom att träna eller promenera eller på annat sätt distrahera tankar som kan leda till ångest genom att sysselsätta sig. Måla, rita, baka, fotografera, simma, gå ut med hunden osv.
  • Om man vill prata med någon, kan man ringa någon av de telefonjourer som finns.

Man ska inte dricka alkohol eller ta andra droger för att minska sin ångest. Det kan kännas som om det hjälper för stunden, men ångesten kommer tillbaka och då kan den bli ännu värre.

Kom ihåg att du aldrig är ensam om att ha ångest. Det är fler än du tror i din närhet som lider i det tysta. Bryt tystnaden och sök hjälp. Det är dags nu.

Advertisements
Filed under: Uncategorized

About the Author

Posted by

Skönhetsfantast och dagdrömmare. Älskar att hitta det perfekta röda läppstiftet och att testa nya sminkprodukter. Är minst lika besatt av parfymer och hudvård. Min passion i livet är fotografi, drömmer om att en dag flytta till Berlin och gå fotoskola.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s