comment 0

lite om valet

10623116_10152454594903198_1007729484152773324_n
Idag är det valdag! Tjoho!

En alldeles för stor del av svenskarna väljer att, på väldigt mysteriska grunder INTE gå och rösta, trots det otroliga privilegiet vi har som medborgare i en demokrati med fri rösträtt. Så jag tänkte tja, vf inte skriva lite om valet och dela mina tankar om varför det är så otroligt viktigt att rösta. Speciellt idag.

Vi har ett rasistiskt parti i vår riksdag. Partiledaren har spelat bort en halv miljon i skattepengar, Partiprogrammet genomsyras av sexism, homofobi, nationalism, islamofobi och en strävan mot ett samhälle fritt från mångkultur och yttrandefrihet. Partiet växer sig allt starkare och jag är otroligt rädd. Inte för att jag som vit kvinna skulle drabbas allra värst av partiet framgångar, utan för att deras populistiska retorik biter på allt fler och att de imorgon ser ut att bli Sveriges tredje största parti.

Det obehagliga med SD är, som många så ofta sagt att deras framgångar, partiprogram och uttalanden drar kopplingar till Nazityskland. Det finns kommunpolitiker som öppna med att de köpt sex, att de är pedofiler, att de sympatiserar med Breivik, att de vill starta en inventering som i nazityskland när det kommer till de muslimska invandrarna. Observera att ungefär 70 aktiva medlemmar i SD blivit avsatta sedan valkampanjen började dra igång, men ingen av de jag nämde är avsatta i dagsläget.

I maj besökte Jimmie Åkesson min stad. Hans fascistiska slagord ekade över hustaken i min stad. Han ville bli av med tiggarna i hela Sverige, de som jag passerar varje dag i min stad. Säkerhetspolisen hotade rasifierade ungdomar vid kravallstaketen med pistol i min stad. Det här ska inte få hända i vårt Sverige. Aldrig tänker jag ge vika för bekämpningen av dessa parasiter som förstör vår demokrati.

10696175_692295914158701_6394595220489789263_n

För att bekämpa det sistnämda partiets framgångar SKA man därför rösta. Om man vill ha regeringsskifte ska man RÖSTA, om man inte vill ha det ska man också RÖSTA. Det finns absolut noll hållbara argument för att inte rösta, om man nu inte är rasist.

Det viktiga med val är inte att hitta ett parti som fullkomligt lever upp till alla ens värderingar, för ett sådant parti finns inte. När man ska välja parti är att fråga sig själv vad man anser är viktigast och vad som bör förändras och sedan hitta ett parti som matchar utifrån det. För mig är det viktigt att välja ett parti som motsätter sig diskriminering och som prioriterar välfärden.

Resultaten valkompassen ger är inte alltid det ultimata. Se debatterna, läs partiprogrammen, se utfrågningarna, diskutera med andra om partierna och forma en egen uppfattning därifrån. Jag håller inte alls med om allt partiet jag röstar på ska föra fram, men det är viktigt att det jag prioriterar och sättet jag vill att det ska genomföras på överensstämmer med partiet. Lite så tänker väl jag om valet och att välja parti.

P.S Kom ihåg att hjärtat sitter till vänster.

Filed under: Uncategorized

About the Author

Posted by

Skönhetsfantast och dagdrömmare. Älskar att hitta det perfekta röda läppstiftet och att testa nya sminkprodukter. Är minst lika besatt av parfymer och hudvård. Min passion i livet är fotografi, drömmer om att en dag flytta till Berlin och gå fotoskola.

Leave a Reply

